counter

۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

شریف یا هایدلبرگ

یکی از ایرادهای آموزشی در دانشگاه شریف این بود که نیمسالهای پیاپی یک درس رو یک استاد ارائه میداد. حتی استادی مثل ا.ش. هم که نمیخواست همچین کاری بکنه مجبور میشد چون اساتید دیگه از ارائه ی درس کوانتوم تن میزدن. در دانشگاه هایدلبرگ هم همون سازست برقراره و ندیدم کسی اعتراضی داشته باشه!
روش آموزش عالی قدیمی آلمان به این صورت بود که دروس فقط یک امتحان شفاهی داشتن و نمره ای هم در کار نبود فقط پاس و افتادن در کار بود. در پایان 5 سال دانشجوها یک امتحان شفاهی از کل شیمی میدادن و از پایان نامه دفاع میکردن (و همه جا به این نمره ها توجه میشد) و مدرکشون معادل فوق لیسانس بود. در سالهای اخیر دانشگاههای آلمان به همین روش لیسانس و فوق لیسانس رایج در ایران رو آوردن. با تغییر وضعیت دروس درس ترمودینامیک آماری که استاد من ارائه میکرد هم به دوره ی فوق لیسانس افتاد ولی فعلاً اجباری نیست. چون درس اجباری نیست دانشجوها هم حاضر نیستن درس رو بگیرن و در این نیمسال فقط 4 نفر در این درس ثبت نام کردن. خلاصه به زودی هر دانش آموخته ی دانشگاه هایدلبرگ در رشته ی شیمی فیزیک رو ببینین ترمودینامیک آماری نخواهد دانست!!

۲ نظر:

  1. البته الف شین این ترم که بیاید ترم دوم است که کوانتوم درس نمی دهد خیلی هم مسئله مهمی نیست بچه ها هم عادت می کنند و نارضایتی در کار نیست ... این روزها همه چیز را سیاست تعیین می کند سیاست مردم را به سمت نارضایتی یا رضایتمندی می کشاند سیاست مردم را به طرفت می کشاند که بخوانند و بشنوند تو چه می گویی سیاست تعیین می کند شما عالم خوبی هستی یا بد اصلاً آدم خوبی هستی یا بد کسی کار به اصل علم و شخصیت و فرهنگ و این چیزها ندارد خبر یعنی خبر سیاسی منش یعنی منش سیاسی سیاست نعیین می کند اساساً تو آدم به درد بخوری هستی یا نه! البته حقیقت هییچگاه مکتوم نمی ماند اما اگر سابق بر این پنجاه سال طول می کشید مردم بفهمند ارزش این چیز و آن چیز یا این کار و آن کار چه بوده در بوک است که پس از این صد سال یا بیشتر طول بکشد! دردو بر کیوان عزیز ...

    پاسخحذف
  2. عذر می خواهم عبارت آخر را درست می کنم: درود بر کیوان عزیز ...

    پاسخحذف